Ime me popelje v osemdeseta,
prav v tista leta, v katerih je bilo mnogo razcveta na glasbenem
področju. In to v vseh žanrih, po celem svetu. Tudi v Sloveniji. Na
področju punka v Jugoslaviji se je takrat marsikaj dogajalo in leta
1983 je nastala skupina, za katero si upam trditi, da je v naše
življenje prinesla ogromno sprememb. Bila je ena najplodovitejših
skupin na področju punk glasbe. Fantje z manjšimi prekinitvami
aktivno delajo še dandanes in nič ne kaže, da bi se česar koli
naveličali.
Mene zanima, kdo ste Niet? Kaj
lahko poveste o sebi in kaj je tisto, kar vas označuje?
Igor: Niet smo star band, ki je
nastal v osemdesetih. Izhajamo še iz Jugoslavije in takrat smo
igrali glasbo, ki se ji je reklo Hard core. Takrat je bilo obdobje,
ko je punk postal malo bolj medel, zato smo se odločili, da
potrebujemo svežo kri in odkrili Hard core. Takrat je bila cela
ljubljanska scena HC in tudi mi smo bili HC. Sčasoma smo šli preko
različnih stvari, preko vzponov in padcev, takih in drugačnih,
ustvarili smo svoj zvok in sedaj smo tukaj, taki, kot smo.
Hvala. Bo še kdo kaj povedal?
Janez: Ne.
Borut: Ne.
Od kje ideja za ime skupine?
Igor: Nastali smo iz skupine z
imenom O, pizda!, v kateri sva bila jaz in pokojni Aleš Češnovar.
Pridružil se nama je še Primož Habič, ki je bil prej pevec od
Odpadkov civilizacije. Bobnov sicer takrat še nismo imeli, ampak
bolj pomembno, kot da imamo bobne, nam je bilo, da imamo ime. Jaz
sem predlagal ime Niet, Habič pa Socialne kurbe. Potem smo dali obe
imeni na glasovanje. Glasovali smo po evrovizijskem pravilu. Ime
Niet je dobilo mojih 12 točk, Aleš mu jih je podelil 12, Habič pa
10. Niet je zmagal s 34 od možnih 36 glasov.
Zakaj Niet? Delovalo je nekako
uporniško, jedrnato. Enostavno... NE! Takoj mi je bilo všeč in
predlagal sem ga za ime skupine.
Od kje črpate ideje za
besedila in glasbo? Sprašujem tudi zaradi tega, ker imate zanimive
naslove vaših komadov.
Igor Robiju: Ti si napisal
Vidim rdeče. Beseda je tvoja
Robi: Jaz sem napisal glasbo.
Besedilo je Dodi napisal. Glasba za ta komad je v stilu Dead
Kennedysov, ki sem jih jaz, kot najstnik, zelo oboževal. Besedilo
se mi je zdelo nekako primerno za tako glasbo.
Dodi: Drugače pa je itak Igor
avtor večine besedil.
Igor:
Ja ne vem, veš, nekako pade. Zelo različne stvari so. Ali
od nekod pade nek tekst, ali prej pride melodija in potem tekst na
tisto melodijo... Ponavadi vedno delamo komade nekako kampanjsko,
vse v zadnjem trenutku in po potrebi, recimo, ko je potrebno izdat
novo ploščo ali pa kake nove komade naredit, ni pa tako, da bi
bile ideje skozi na zalogi in da bi to kapljalo počasi.
Sedaj se vrnimo nazaj v obdobje
HC pa na nastop s Primožem na Novem Rocku. Kaj mi lahko poveste o
tem obdobju?
Igor: Novi rock je bil naš
prvi nastop na velikem odru. S klubskih odrov je bil za nas to en
velik preskok. In takrat je bil to precejšen spektakel. Biti
udeleženec na Novem Rocku je pomenilo, da si moral poslati svoje
komade in potem je žirija izbrala bende, ki so nastopali. Za nas
je bila velika čast, da smo bili izbrani. Takrat je Novi rock
trajal dva večera. Prvi večer je bil bolj alter, punk, drugi pa
alter pop. Bili smo zvezde prvega punk večera. Igrali smo z raznimi
bendi. Z eno besedo: čista norija. Ljudje so pričakovali nek hit,
da se jim totalno strže, tako kot na ostalih koncertih, in ja, kot
je rekel en kritik: Ograja je šla dejansko v franže, tak pritisk
je bil. Res je bilo neverjetno. Za nami so igrali EKV, kateri pa
niso bili ravno navdušeni nad tem, da smo jim malo vzeli show. Par
mesecev kasneje smo se srečali v Sarajevu in takrat je prišlo do
rahlega pretepa med Habičem in njihovim bobnarjem, ker je njihov
bobnar rekel: "Opet oni Slovenci! Opet ću pravit sranje!".
Habič ni razumel, da je to kompliment in je samo "uletel "
čez mizo in njihovemu bobnarju zaril pest v glavo. Kasneje smo se
pomirili in smo nato še nekajkrat skupaj igrali.

Bili ste tudi v Parizu. Lahko
poveste kaj o tem?
Dodi: Povejta raje štorijo,
kako ste se peljali nazaj iz Pariza.
Robi: Bili smo v Franciji in
smo imeli turnejo po različnih mestih. To je bil festival Rock'd
Europe, kjer je bilo par bendov. Na festival so bili povabljeni en
lokalni in trije bendi iz treh različnih držav. Mi smo zastopali
Jugoslavijo. Bilo je zelo pestro in zanimivo. Tudi koncerti so bili
zelo dobro obiskani. Prvič smo v bistvu videli, kako te zadeve
potekajo na profesionalni ravni. Recimo, kako sploh izgledajo
garderobe. Kako te pripeljejo na oder. Za nas je bilo to nekaj
popolnoma novega, kajti prej smo bili nek bend iz garaže, tam pa je
bila čista Hollywoodska scena. Lučke na odru in še marsikaj.. To
smo prej videli samo v filmih. Ta turneja se je očitno dobro
obnesla, kajti kasneje so nas povabili še v Pariz. V Parizu smo
bili povabljeni na nek dobrodelen festival, mislim da je bil
organiziran za lačne otroke po svetu. Tam smo igrali dva dneva
zaporedoma in nismo dobro razumeli, da je to dobrodelno. Prišli smo
pa brez denarja. Ker denarja nismo dobili, je to bila zelo
neprijetna situacija. Še na pizzo nismo mogli. Na koncu so se nas
le usmilili in nam dali nekaj malega. Obakrat smo v Francijo prišli
v starem Volkswagnovem kombiju in obakrat se nam je pokvaril. V
drugo smo imeli velike probleme z vračanjem domov. Eni so dobili
štop, drugi ga nismo dobili in sva šla jaz in takratni bobnar
prosjačiti policijo, če lahko prespiva pri njih. Rekli so nama, da
to pač ni možno, ampak so nama dali 10 mark in naju poslali v
najbližji park, da tam prebediva noč. Naslednji dan sva nekako
srečno prišla domov.
Okoli leta 1993 je prišlo neko
atipično obdobje Nietov. Neki angleški komadi... Kaj se je takrat
dejansko dogajalo v skupini?
Igor: L. 1993 je bilo dve leti
po Primoževi smrti in začela se mi je dogajati Nietonostalgija.
Več ljudi me je stalno nagovarjalo, da bil čas, da se zopet
sestanemo in začnemo nekaj delati. Klical sem fante. Zbral sem
ekipo, ki je bila takrat ista, kot iz leta 1988. To sem naredil
predvsem iz enega razloga in sicer, da bi komade, ki so bili prej na
trakovih in kasetah, končno spravili na CD. Sklenili smo dogovor,
da oddelamo 10 koncertov po Sloveniji, Žare pa nam izda ploščo.
Nismo se ujeli kot prej. Tudi tisti angleški komadi so bili več
ali manj neposrečeni. Sedaj imamo v planu predelati te angleške
komade in jih posneli v slovenščini. No, to nam je tudi eden od
načrtov za letos. Morda bo kaj od njih. Ker to je tako: Vsakič, ko
nekaj predelaš, nastane nekaj novega. Na tisto obdobje nisem ravno
ponosen, nismo se dobro ujeli z ekipo. Trajalo je zelo kratko, eno
leto. Takoj, ko smo tistih 10 koncertov oddelali, ki smo jih bili
dolžni, smo razpadli. Skregani. Po tistem 15 let nisem prijel za
kitaro. Do leta 2008, ko smo se vrnili na sceno z Borutom in v
originalni zasedbi z Alešem, Robertom in Brechtom.

Kakšno mnenje imate o
kompilaciji Držte jih, to niso Niet?
Igor: Zelo sem ponosen, da se
je nekaj takega zgodilo. Zbrali so se res dobri bendi. Od Rambo
Amadeusa, Zablujene generacije, do Ane Pupedan itd... Videlo se je,
da so avtorji priredb rasli gor z Nieti in da so se projekta lotili
z veseljem. Eni bolj, drugi manj, ampak vsak od njih je dal v komade
eno svojo noto. Za mene je bil to en velik kompliment. Po zaključku
albuma je akcija trajala še tri dni koncertov, kajti so vsi ti
bendi so tudi nastopali na različnih odrih in pokazali, kaj so
naredili. Še enkrat: To je taka čast, da ni za verjet.
Janez: Super kompilacija je,
precej posrečena. Res je en lep zapis teh komadov od Nietov, ki so
bili pač takrat narejeni. To je en lep spomenik Nietom iz strani
vseh teh slovenskih bendov, ki so takrat nastajali. Meni je zelo
všeč ta plata.
Borut, vprašanje zate. Kako si
pa ti prišel zraven Nietov? Vem, da si igral pri enem drugem bendu,
ki je bil tudi zelo uspešen.
Ne, takrat nisem več igral z njimi.
Prisluhnimo tišini smo razpadli dve leti nazaj. Nieti so me
poklicali. Že dolgo so neuspešno iskali pevca in menda so
preizkusili več kot 50 ljudi v dveh letih. Zato, da sem sploh
prišel na avdicijo, sta kriva dva vira. Prvi vir je bil Gušti, ki
je Igorju rekel, naj me pokliče, drugi vir pa je bil Mutvar, ki je
isto rekel Likarju. Vse to se je dogajalo približno v istem času,
tako, da me je na koncu poklical Likar in mi rekel, da naj se pridem
pokazat. Jaz sem bil seveda zelo vesel, ker sem bil njihov fen.
Hkrati pa sem čutil in vedel, da je to to. Vedel sem, da sem že
zraven in na vaje sem prišel popolnoma brez nobenega strahu. Prav
na način: To je to. In tako je tudi bilo.
Igor:
Ta kemija je takoj zaživela in zgodilo se je nekaj neverjetnega: v
decembru oz. januarju smo dobili novega pevca. Dodija. Maja smo
imeli že veliko vrnitev v Križankah.
Kaj pa Rokovnjači? Kako ste
sploh prišli do tega, da naredite glasbo za gledališko predstavo?
Igor: Moj bratranec Miha Nemec
je režiser in igralec v novogoriškem gledališču. Pred nastankom
Rokovnjačev je imel eno zelo uspešno predstavo, ki je tudi požela
nekaj nagrad. Rekel mi je, da bi se želel lotiti muzikla. Tudi on
je bil fan Nietov in oba sva rekla: Ok, zakaj pa ne? Predlagal je,
da naš bend naredi glasbo za Rokovnjače in odgovoril sem mu, da
lahko poizkusimo. Nikoli se nismo bali izzivov. Vsakemu od fantov
sem dal v roke tisto knjigo (režisersko), ki se jo je moralo
prebrati in potem so na podlagi nje začeli nastajati teksti. Malo
po moji ideji, malo po ideji scenarija, malo po ideji scenarista...
Glasbo smo s fanti naredili skupaj. Jaz sem na to ploščo še vedno
zelo ponosen. Predstava je bila odlična. Zmagala je na kranjskem
festivalu tedna slovenske drame, ki je takoj za Borštnikovem
prstanom največji dosežek. Uspelo nam je. Razmišljali smo o tem,
da bi šla predstava še malo po bivši Jugoslaviji, ampak očitno
je Kolpa meja, ki se jo po osamosvojitvi ne da več prečkati.
Kako se vaše sedanje vaje
razlikujejo od tistih vaj na začetku?
Robert: Vaje so, razen
ponovitve pred koncerti, vedno ustvarjalne. V starejšem obdobju smo
vadili z večimi bendi v K4. Tam se je marsikaj dogajalo. Takratne
se nekaj preveč ne razlikujejo od sedanjih. Mordasmo sedaj malo
starejši in sedaj počnemo vse to z malo bolj resnim pristopom.
Takrat smo bili še najstniki. Znali smo biti tudi resni, ampak
sedaj smo še malo bolj. Sedaj se dobimo in izkoristimo čas takrat,
ko smo skupaj. Prej smo imeli časa na pretek in smo se lahko tudi
zafrkavali z njim. Sedaj pa je malček drugače.
Akustični ali električni
koncerti? Kaj je boljše?
Robi: Električni
Vsi ostali: Električni.
Igor: Električni. Čeprav je
bila tudi tista akustična zadeva, ki smo se jo lotili, en velik
izziv. Noben od nas ni verjel, da se bo akustika sploh dala
speljati. Nekako pa nam je uspelo punk združiti s klasično glasbo.
Dodali smo malo violin, malo klasike, naredili partiture...Meni
osebno se zdi, da je izpadlo super. Tako na plošči, kot na obeh
koncertih, ki smo ju izvedli (na RTV-ju in v Križankah). To je bila
dejansko še ena zadeva, ki nam je lepo uspela.
Kako je potekalo snamanje z
godalnim orkestrom pri Izštekanih? Kakšen poseben vtis?
Robert: Vadili smo v glasbeni
šoli z vsemi temi violinisti. Takoj smo občutili razliko, kajti
oni so profesionalci in se zadeve lotevajo na popolnoma drugačen
način, kot mi. Po drugi strani gre pa, ravno zaradi tega, vse zelo
hitro.
Kateri koncert vam je ostal
najbolj v spominu?
Vsi: 2008
Robi: 2008 definitivno. Takrat
niti nismo dojeli, da je možno kaj takega v Sloveniji sploh
narediti. Nisem še videl kakega slovenskega benda, kateri bi
naredil tak koncert, da bi 3000 ljudi dobesedno ponorelo. Morda je
bil v preteklosti, ampak jaz ne vem zanj.
Janez: Meni je najbolj v
spominu ostal zadnji špil, ker prejšnjih se vedno manj spomnim
(smeh). Sem že star in senilen (smeh). Moram povedati tudi to, da
je bil prvi Schengen fest fenomenalen. Na njem je bilo okoli 10 000
ljudi. To je bilo 10, 11 let nazaj.
Dodi: Bilo je ogromno dobrih
špilov po raznoraznih klubih, ko je dobesedno tekla voda po stenah,
ker je bilo tako hudo in divje, ampak meni sta bila najboljša špila
prve Križanke in prvi Otočec. Ko smo prišli takrat na prvi
Otočec, je dež dobesedno zlival, ne glede na to pa je 5000 ljudi
čakalo pod odrom. To je bilo noro. Tega se najbolj spomnim. Drugače
pa je bilo ogromno dobrih koncertov.
Janez: Najbolj mi je v spominu
ostal koncert z Motorheadi. Ta je bil eden zadnjih od Lemmya in mi
je bilo kar v posebno čast igrati s tako zvezdo.
Kako ste preživeli lockdown?
Ste se sploh kaj videvali med seboj? Kako ste vadili, če sploh ste
itd...?
Vsi: Slabo. Nič.
Robert: Nismo imeli nobene
volje. Vse je minilo. Ravno smo zopet zalavfali kot bend. Upam si
trditi, da nismo nikoli tako dobro igrali, kot takrat.
Igor: Od novembra do marca smo
imeli enih osem koncertov, potem pa je bil lockdown.
Robi: Takrat nam je dobesedno
"dol jermen padu" in nas je minilo, da bi karkoli počeli.
Ali ustvarjali kaj novega. Koncertirati itak nismo mogli. Vsak je
zadevo preživel po svoje.
Igor: Problem je bil tudi, ker
sva samo dva iz Ljubljane. Zaradi zaprtja občin se nismo mogli niti
dobivati.
Robert: To je bilo prav zares
najbolj žalostno obdobje v našem življenju.
Kakšen pogled imate na
trenutno situacijo v Sloveniji in po svetu? Kaj bi bilo potrebno
spremeniti (če bi sploh kaj spremenili)?
Janez: Zbrisati USA stran.
Robert: Pri nas bi morali malo
kulturo urediti na drugačen način, ne pa tako, kot je sedaj.
Igor: Nujno bi bilo potrebno
takoj zamenjati vlado, ki se je izkazala kot popolnoma nesposobna,
kljub temu, da smo dobili "generala" za premieja. Ta
"general" se je izkazal bolj klavrno. Kar se pa tiče
cepljenja, pa se mi zdi ,da je znanost vseeno napredovala od
srednjega veka in da jim je treba zaupati, pa da naredimo tako, kot
so v določenih državah, da se precepimo in da nehamo s temi
lockdowni itd.
Robert: To seveda ne pomeni, da
je potrebno vladi zaupat. Zaupat je potrebno znanstvenikom.
Igor: Jaz mislim, da druge
variante, da se vrnemo v normalno stanje, ni.
Kaj bi svetovali skupini, ki je
komaj na začetku kariere?
Borut: Vztrajajte. To je zelo
pomembno. Saj vemo, kdo polni velike koncerte, mar ne? To so bendi,
ki izvirajo iz osemdesetih, devetdesetih. Ti bendi so vsi vztrajali
in tudi današnji čas je vztrajnost lepa čednost. Nič ni od danes
do jutri.
Igor: Predvsem je potrebno
verjeti vase. Zelo pomembna je kemija v bendu. Lahko so različna
mnenja, ampak najbolj je pomembno, da si bend medsebojno zaupa. Da
se nekako podredi tisti osebi, ki v bendu najbolj ustvarja. Da se
najde pevca, ki je temu primeren. Potem pa samo še vztrajati in
verjeti, da je to, kar počnete, najboljše na svetu.
Za konec pa bi vas povprašala
še po vaših planih za naprej.
Robert: Želimo si preurediti
tiste angleške komade. Posneti na novo, jih prevesti v slovenščino
in jih posneti. Ampak, to je sedaj še v fazi ideje. Sčasoma bomo
videli, kako nam bo to uspelo. Kako bo stvar zalavfala.
Igor: Predvsem pa si želimo
čim več igrati, ker v vsej tej žalostni situaicji je igranje,
ustvarjanje, druženje najboljša terapija proti temu, da človek ne
postane depresiven, nor, apatičen, karkoli. Srečo imamo, da imamo
to možnost in dajmo se jo posluževati.